Milyen képeket használj a honlapodon?

Milyen képeket használj a honlapodon?

A szöveges tartalom mellett a képek a leggyakoribb és legfontosabb elemei minden honlapnak. Jó képeket választani egy weboldalra sokszor egyáltalán nem könnyű feladat. Ebben szeretnék segíteni ezzel a cikkel.

Mi a képek funkciója egy honlapon?

A képek sokféle szerepet tölthetnek be egy honlapon, például

  • kiegészíthetik a designt;
  • illusztrálhatják a szövegeket;
  • érzelmeket kelthetnek;
  • kihangsúlyozhatják, alátámaszthatják a legfontosabb üzeneteidet;
  • önmagukban is komoly tartalmi szerepet tölthetnek be. Például egy szép, részletes és tartalmas infografika.

Nagyon fontos, hogy amikor képeket keresel vagy válogatsz a honlapodra, megtud fogalmazni, pontosan mi is lesz az adott kép célja és szerepe. Ha tiszta a cél, sokkal könnyebb megtalálni a megfelelő képet is.

Például ha a designt szeretnéd feldobni egy fényképpel, akkor csak olyan fotó jöhet szóba, amelynek a színvilága és stílusa megy a WordPress sablonodhoz.

Vagy például, ha egy értékesítési célú oldalon szeretnél pozitív, bizakodó hangulatot ébreszteni a honlapod látogatójában, akkor valószínűleg nem jó választás egy művészi igényességű, de komor hangulatot árasztó fekete-fehér fotó. Kivéve persze, ha fekete-fehér, komor hangulatú művészfotókat akarsz eladni…

Mi a képek funkciója egy honlapon?

Az eddigiekből következik, hogy a

a jó kép elsősorban az, ami passzol a neki kijelölt célhoz.

A jó termékfotó segíti az értékesítést. A blogszövegeket illusztráló fotó jól visszaadja a szöveg mondanivalóját. A díszítési célból kirakott kép észrevétlenül simul a designba. A kép “szépsége” – ami sokszor egyéni ízlés kérdése – fontos persze, de mégis másodlagos kérdés.

A legfontosabb tanács, amit adni tudok minden honlaptulajdonosnak:

Mindig törekedj egyedi képeket kirakni a honlapodra!

Egy képről az első pillantásra látszik, hogy csak egy szokásos tucatfotó, valamilyen ingyenes gyűjteményből letöltve, vagy valódi hús-vér embereket, helyzeteket ábrázoló “színes-szagos” fénykép. Az utóbbi szinte mindig jobb választás. Akkor is, ha egyébként a képminősége esetleg rosszabb, mint egy profi stock fotóé.

A legtöbb honlap esetében simán lehetne helyettesíteni a lélektelen, műanyag tucatfotókat saját képekkel. Ma már ennek semmilyen technikai akadálya nincsen, mindenki zsebében ott lapul egy okostelefon, amivel nagyon hasonló minőségű képeket lehet lőni, mint egy tükörreflexes fényképezőgéppel. Csak sokkal egyszerűbben.

Például szerintem mindenki számára teljesen egyértelmű, hogy egy utazós blogon a szerző saját képeit akarjuk látni. Hiszen mindenki tudja, hogyan néz ki a kínai nagy fal, de mi arra vagyunk kíváncsiak, hogyan látta a kínai nagy falat a blogszerző. Egy gasztroblogon is konkrétan a blogger által elkészített ételt szeretnénk látni a recept mellett.

Nos, ugyanez igaz a legtöbb vállalkozás honlapjára is. Ha esküvői ruhaszalont működtetsz, a honlapodon nem random esküvős képeket akarok látni, hanem konkrétan a te szalonodat, a ruhákat és kellékeket, amiket tőled lehet beszerezni. Ha szabadúszó vállalati krízistanácsadó vagy, akkor téged akarlak látni a honlapon is, hiszen te magad vagy a “termék”, amit megveszek, hogy segíts rendbe hozni az elfuserált cégemet. Nem érdekelnek a demóoldalak mosolyogva kamutárgyaló, szép, fiatal és mindig elégedett arcai.

Lehetne még sokáig folytatni a sort, de szerintem mostanra érthető a lényeg. Persze nem lehet, és nem is szükséges minden helyzetben saját fotó készíteni, vagy készíttetni. Sok olyan szakma van, ahol egyébként sincs nagyon mit fényképezni (pl. programozás). Egyáltalán nem bűn letöltött képeket használni a weboldaladon.

Csak nem mindegy a hogyan.

Honnan tölthetsz le képeket ingyenesen?

Szerencsére egy rakás helyről szerezhetsz jó minőségű ingyenes fotókat, teljesen jogtisztán. A legegyszerűbb megoldást a stock fotó gyűjtemények jelentik. Ezeken a portálokon rengeteg kép közül lehet válogatni, és legtöbbször regisztrálni sem kell a villámgyors képletöltéshez.

Leggyakrabban ezeket a gyűjteményeket használom:

Mindegyiken sok száz, meg ezer képet találhatsz minden népszerűbb témára. Nem mindig könnyű választani, ezért amikor képeket keresek egy-egy projekthez, ezekre a szempontokra szoktam figyelni:

  • Mit üzen a kép, milyen érzelmeket kelt? Be fogja-e tölteni azt a szerepet, amit én szánok neki?
  • Jól beleilleszthető a kép a honlapom arculatába, illik-e a designhoz?
  • Hihető, amit a kép ábrázol?

A stock fotók esetében sokszor az utolsó szemponttal van a baj, mert rengeteg egyáltalán nem tűnik hitelesnek. Fontos, hogy ne vigyük túlzásba az ilyen marketingszagú képeket, mert ellenkezést válthatnak ki a felhasználóban.

Nem rossz módszer ingyenes képek beszerzésére a Google képkeresés használata is. Azonban figyeljünk arra, hogy csak jogtiszta képeket keressünk és használjunk. Ezt úgy tudjuk megtenni, hogy a keresőben a Képek fül alatt az Eszközök menüpontra kattintunk, és kiválasztjuk az Újrafelhasználható és módosítható lehetőséget.

De akár ingyenes képtárakból, akár a Google keresőből töltesz le képeket, mindig igyekezz egyedi ízt adni nekik egy kis szerkesztéssel. Sokkal emlékezetesebbé teheted ezzel a módszerrel a honlapodat, ami meg fog látszódni az eredményeken is.

Elég lehet egy szép szűrő, a színek megkeverése, vagy egy egyszerű átméretezés, képkivágás is. Nagyon jól működő technika, amikor saját szöveg elhelyezésével teszünk egyedivé egy képet. (Ilyenkor érdemes arra figyelni, hogy a képre írt szöveg betűtípusa megegyezzen a honlap többi részén használtéval.) Ma már szerencsére sok ingyenes, könnyen megtanulható online képszerkesztő közül lehet válogatni. Az én kedvencem a Canva, amelynek szinte minden fontos funkciója hozzáférhető az ingyenes verzióban.

Tedd érdekesebbé a honlapodat azzal is, hogy nem használsz stock fotókkal egyedi szerkesztés nélkül.
A bal oldali a nyers stock fotó, a jobboldali változat viszont már egészen más.

A képek keresőoptimalizálása

A SEO egyik fontos eleme a képek optimalizálása. Több minden tartozik ide:

  • a képek megfelelő méretezése
  • a képek fájlnevének és alternatív szövegének Google-barát beállítása

Nagyon sok honlap, köztük sok WordPress-weboldal azért lassú, mert leterhelik a túlságosan nagy méretű képek. Az ideális képméret nem haladhatja meg a legfeljebb 300, de inkább 200 Kb-ot. Ez elsőre nagyon alacsonynak tűnhet, de az igazság az, hogy ennél nagyobb képekre nagyon ritkán van szükség az interneten.

A képeket megfelelő fájlnévvel és alternatív szöveggel kell ellátni. Ez azért lényeges, mert a Google csak így fogja érteni, milyen témákhoz kötődnek a képeink. Például a DSC20200210 helyett sokkal jobb, ha egy kép fájlneve kepek-keresoptimalizalasa.jpg lesz. Utóbbi a Google számára érthetően utal arra, miről is van szó.

Az alternatív vagy helyettesítő szöveget (alt text) a WordPressben a Médiatárban állíthatjuk be minden egyes képnek külön-külön. Érdemes ide 1-2 rövid mondatban beírni, mi a kép témája, és milyen üzenetet akar átadni. Eredetileg egyébként ezt a szövegtípust a látássérülteket segítő olvasó programok számára találták ki, de már régóta használja a képek feltérképezéséhez a Google is.

Használd a képeket tudatosan a honlapodon!

Remélem kedvet kaptál ahhoz, hogy az itt leírtakat a gyakorlatban is kipróbáld. Sok sikert, és jelezd, ha bármiben segíteni tudok 🙂

The following two tabs change content below.

Jobbágy András

WordPress szakértő, a Honlapszaki.hu tulajdonosa és bloggere.

Latest posts by Jobbágy András (see all)